Anmeldelse af Det Gode Brød fra TARTAINE BAKERY

En midlertidig anmeldelse af bagebogen Det gode brød, fra TARTINE BAKERY

I maj fik jeg et af DK’s første eksemplar af ”Det gode brød”.
Og har bestemt mig for at give korte anmeldelser af de opskriftsbøger jeg benytter mig af. Og grunden til at jeg skriver midlertidigt, er fordi jeg igennem 4 års brødnørderi har opdaget at man ofte kommer tilbage til en ”ikke virkende” opskrift, fordi man har fået et nyt stykke ”værktøj/viden” der manglede for at puslespillet går op. For folkens! Det er sku til tider et puslespil at læse og lære opskrifter fra lettere selvfede bagere eller kokkebagere som jeg kalder os.
Men nu til sagen..

Jeg fik denne flotte flotte bog, og som en dreng med en ny supermand-dragt, blev jeg nød til at give mig i kast med denne. Lad mig gøre det klart fra start, at alle opskrifter i denne bog er brød bygget på 100% surdej, og er kun til brødnørder der ikke har bedre at give sig til.. Åbenbart!

Først læse grundigt og så lave brødet (DETTE ER EN HELLIG BRØDLOV! Ellers det fucke min  ven), og det gjorde jeg så. Jeg opdagede hurtigt at det var en af de falske apostle, hvor af en bagerbutik har valgt at lave en opskriftsbog der (tror jeg) med vilje ikke virker, og gør fremgangsmåden mv. så kompliceret at man laver en kejserens nye klæder (a la, det må være mig der er en idiot, fordi jeg ikke forstår det..)
Men denne idiot gik straks i gang, og har arbejdet med deres ”basisbrød”  siden.
5 dage, 3 forskellige surdeje, variation af mel, 4 forskellige ælteteknikker, 14 hævninger og efterhævninger og hævning på, samtidig med man skal vende dejen under forløbet og afslutningsvis 8 bagemetoder, står jeg tilbage med en lidt flad fornemmelse. Vi i vores lille hjem har ædt os igennem 3 kg mel hvoraf der er kommet 3 forskellige slags boller og 4 versioner af et madbrød, som alt sammen var okay, men slet ikke i nærheden af at være arbejdet værd. Jo, der er nogle fede tips og tricks som jeg nok skal give videre når jeg bliver prof blogger. Og jo, der blev fremstillet 1 brød der smagte dybt og mættede som kun et fed glas rødvin kan. Men… tilblivelsen af dette brød tog alle mine jedi-bageevner, og opfindelsen af nye, så det tæller ikke. Da jeg fulgte opskriften 98% gik begge mine brød i ged.

Konklusion: køb bogen hvis du har alle andre ”nørde-bøger”, og der vil være et par tricks at hente, men drop alt om at erhverve ”Det gode brød” hvis du vil bruge den til et hyggebrød en lørdag morgen.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo