Dementi af boganmeldelsen af Det Gode Brød

Dementi af boganmeldelsen af ”DET GODE BRØD” fra TARTAINE BAKERY.

Undskyld, undskyld.. rundstyk!
Som jeg tidligere skrev så var det en midlertidig anmeldelse af bagebogen, og efter at have ladet den ”summe” i baghovedet brød jeg koden, og oplevede derved tilblivelsen af et af de bedste brød jeg til dato har smagt. Jo, du læste rigtigt!
Da jeg tidligere gennemgik opskriften på deres ”basisbrød” fulgte jeg ikke opskriften 100%, og det er jo som man ved, regel nummer 1, men min undskyldning er at jeg er kok og derfor som regel ved bedre, og derfor er dejlig arrogant. MEN, jeg nægtede at starte på en ny surdej, som beskrevet i bogen, da jeg mente at det gamle ”Svin” (min surdej), var bedre end at skulle starte på ny. Og nej, jeg svigtede ikke ”Svinet”, men opdagede på et af bogens vel illustrerede billeder, at deres surdej var noget tykkere end min, og jeg derfor fik mere en våd masse, end en dissideret dej sidst jeg forsøgte mig på opskriften.
Og det gav blod på tanden og efter at have gjort følgende:
·         Tilsatte 50 g  hvedemel mere til opskriften (i stedet for at opstarte en ny fed surdej)

·         Fulgte ælteopskrifterne og hævetiderne 100%

·         Benyttede mere mel til formning af brød (som de også gør på  billederne)

·         Forsøgt mig med forskellige udformninger af brød og boller
·         Varmhævning og Koldhævning

Fik jeg et brød med en knasende sprød skorpe, fugtig smørbar krumme med perfekte huller, og en så dyb smag at jeg kun kan sammenligne den med fuldfed hvidvin Camilla og jeg engang fik i Holland (DEN VAR GO’!)

Personlige noter og oplevelser af opskriften
Her lige nogle nyttige noter til jer der overvejer at købe bogen, eller har den og ikke kan få den til at virke.

      ·         Man SKAL have fingerne i dejen.. så væk med køkkenmaskiner og nylakerede negle
·         Følg opskriften hele vejen, men hvis man som jeg, ikke har en støbejernsgryde, så skær dejen ud til boller, og kom dem på bagepladen uden at ”fedte” for meget med dem.
·         Jeg har fået det bedste resultat af at lade dejen koldhæve, hvor jeg først har smurt kanterne af min skål med olie, så jeg ikke ødelægger luftboblerne dagen derpå, når jeg vender dem ud på bordet.
BONUS INFO!: Når man laver boller af den koldhævede dej så behøver den ikke at efterhæve, hvilket betyder at man kan have morgenboller på under 20 min.

Men mit råd er derfor… køb den! Jeg kommer ikke med nogen  opskrift, da jeg mener at en person der har brugt det meste af sit liv på tilblivelsen af det perfekte brød, skal hyldes ved køb af hans værker, og ikke fedtes væk på nærrigrøve..
Det skal dog siges at bogen stadig kun er til brødnørder, eller ingeniører der blindt tør følge en opskrift.

 OBS: Alle billeder er af egne oplevlser med opskriften

Skriv et svar

