Surdejen aka Svinet

Surdej, surdej og atter surdej!

 
Lad os så komme i gang med den surdej.

For at være ærlig så kan jeg knap huske hvordan jeg fik sat min surdej, også bedre kendt som ”SVINET” (kitchen confidencial af Anthony bourdain), men jeg har fundet dette link som er Da’ SHIT!

www.kvalimad.dk/opskrifter/lav-en-surdej 

Mine noter til surdej

Sådan skal det se ud

Surdejen skal være let flydende og dufte sur som når man ”dufter” til en øl.

Man kan sammenligne den med den pjaskede havregrød man fik i dagplejen, vuggestuen eller fængslet for nogen.

”Fodring af Svinet” Surdejen.

Efter man har taget en mængde surdej fra glasset/krukken, genfyldes det mel (jeg bruger kun grahamsmel og hvedemel i mine) og tilsættes lidt vand til massen igen er blød og meget fugtig, og stilles igen på køl til det på ny skal bruges.

Man skal ikke tilføre surdejen mere gær, men lade gærcellerne arbejde for en.

Bonus info:

Hvis du ofte bruger af surdejen er det en fordel at have 2 glas i køleskabet, som man kan skifte mellem så man giver gærcellerne ro til at formere (hygge) sig.

Vil man lave en ekstra surdej, tager man blot en god portion af sin nuværende masse, og tilføre mel, kerner/rug osv. Ligesom det foregår med ”fodring”

ÅH NEJ  DEN ER DØEE!!

Din surdej er ikke død hvis den  har skilt sig i 2 dele, lad os kalde det dej og valle.

Det betyder bare at den har det for koldt i dit køleskab, eller din blanding af mel og vand ikke er “top dollar”.

Dette rettes ved at tilføre lidt nyt mel, masser af kærlighed og så lader den stå ude natten over.

Det gør ikke noget at man får et personligt forhold til sin surdej, der i dette tilfælde bliver kaldt ”SVINET”.

God kamp, og vi ses på den anden side!

Skriv et svar

