Kæmpe øl-brød eller små ølbasser

Forord (vrøvl og mundblær)
Dette er et super madbrød (dvs. til aftensmad og ikke som morgenbrød), med masser af smag og dybde. Selvom der er forholdsvis mange ingredienser, så er det et forholdsvis nemt brød at slå op, og kan sagtens laves ved håndkraft, som det faktisk kun bliver bedre af..
Der er dog nogle vigtige pointers der skal følges.

1.      Dejen skal have lov til at hvile som anvist i opskriften.
2.      Når brødet samles er det vigtigt at det er lukket i bunden, så den har en rund og symmetrisk overflade, hvilket gør at den vil hæve bedre og syne flottere.
3.      Da det er temmelig store brød, så skal hævetiden holdes.
4.      Ved bagning får brødet hurtigt en hård overflade, som man ikke skal være nervøs for. Den bliver ”blød” igen når den er kølet af efter bagning.
Skal bruges:

825g hvedemel
120g sigtemel
120g rugmel
200g mørk surdej
12g gær
50g mørk sirup
5 dl vand
2.5 dl mørk øl
35 g salt
Evt. 2 spsk. mørk maltmel.

Bonus info: Nøjes med at tilsætte 5 gær og lad dejen koldhæve natten over eller 3-4 dage. Det bliver den kun ”møj” mere lækker af!

How to for store madbrød.
  • Alle ingredienser (-salt) æltes sammen i rørekedel ved mellem hastighed i 5 min.
  • Maskinen slukkes og dejen ”trækker” i 15-20 min.
  • Salt tilsættes og æltes ved 80% hastighed i 8 min.
  • Dejen hældes ud på bordet og hæver i 2 timer.
  • Dejen formes til 2 store brød, drysses med rugmel og efterhæver i 2 timer.
  • Brødene ridses og bages ved 260° i 10-12 min eller til let ”branket”, hvorefter temperaturen skrues ned til 160° og bages videre i ca. 20-25 min.

How to for små øl-boller

  • Alle ingredienser (-salt)æltes sammen i rørekedel ved mellem hastighed i 5 min.
  • Maskinen slukkes og dejen ”trækker” i 15-20 min.
  • Salt tilsættes og æltes ved 80% hastighed i 8 min.
  • Dejen hældes ud på bordet og hæver i 2 timer.
  • Dejen skæres ud i ønskede størrelser med en dejskraber, drysses med rugmel og efterhæver i 1 time.
  • Brødene bages herefter 5 min ved 260° (eller max af din ovns varmekapacitet) eller til let ”branket”, hvorefter temperaturen skrues ned til 160° og bages videre i ca. 5-10 min.

VIGTIG!: Lige netop dette brød kan være svært at høre om det er færdigt ved at banke det under bunden (som jo skal lyde hult), men løft på brødet, som skal føles let og luftigt (lyder dumt, men er rigtigt)
Er man helt i tvivl, så bag dejen yderligere 30 min. Ved 100°.

Simon Trylleri! : på det viste billede, har jeg valgt at tilsætte forkogte små kartofler og rosmarin efter anden æltning, og derefter bagt brødet som beskrevet ovenfor. Det er dog vigtigt, ikke at ælte dejen for hårdt efter kartofler er tilført, da det ødelægger kartoflens struktur..

Skriv et svar

