Mit Basisbrød

Mit Basisbrød

:Simmi surdej:

Forord (vrøvl og mundblær)

Dette er mit standard brød, som ændrer sig alt efter æltning, hævning, formning og bagning. Men den kan ALT, og i og med at der er gær i, så kan det ikke gå helt galt i det lille hjem.

Jeg har bygget det meste af min brødviden ved hjælp af denne dej, og kan kun anbefale vores læsere at opfinde sit eget basisbrød, men ind til da kan i ”låne” mit.

På sigt, vil jeg vise ælteteknikker, hævningsmetoder, formning og bagning af brød via film med dejen og mig som hovedperson.

Da jeg ikke mener at der findes andre røremaskiner end industrimasikner lavet fra (Bjørn), så sværger jeg til at man ælter i hånden… Hvis man kan gøre det rigtigt… Da jeg som sagt ikke har lavet mine egne ”how-to film”, så har jeg fundet følgende links til jer, som jeg selv har bygget min kloge-åge viden på

http://www.youtube.com/watch?v=PvdtUR-XTG0

http://www.youtube.com/watch?v=hNrdreCkpEw (Det er denne som jeg selv benytter mig af)

Jeg har ydermere bestemt mig for kun at bage brød i en billig “husmor ovn, og med materialer/værktøjer man kan erhverve sig for billige penge. Kort sagt.. vi kæmper på lige kår!

Denne opskrift er lavet på røremaskine, da alle næsten har sådanne et aggregat, og gør det hele lidt mere simpelt. Men som den pirat jeg er, har jeg lavet et par noter til en “snyder”..

 

Skal bruges

100g lys surdej (se fremstilling af surdej) –

Snyder:har man ikke surdej, så tilsæt 5g gær yderligere, og SKAM DIG!

10g gær

5 dl koldt vand

700g hvedemel

1 tsk. honning

17g salt.

 

How to.

 

Dag 1.

Surdej, gær og vand røres let sammen.

Mel og honning tilsættes og røres på røremaskine ved mellem hastighed i min. 8 minutter.

Lad dejen trække i 10 minutter og kom derefter salt i og rør dejen yderligere 5 minutter.

Kom dejen i en oliesmurt beholder, og vend ”massen” til dækket af olien.

Lad dejen koldhæve natten over.

Snyder: Hvis man ingen røremaskine har, kan man vente til jeg får lavet en film om mine ælteteknikker, eller følge overstående links.

Men men men.. man kan også bare vende alle ingredienser sammen i en skål, til du får en samlet (homogen) masse, og derefter følge resten af opskriften (husk- salt og olie til sidst!)

Dag 2.

Dejen formes nu til ønsket størrelser, og hæver i min. 1 time (der må trylles med hævning, hvis man kan finde ud af det, ellers kommer vi til det i et tryllekapitel på et senere tidspunkt)

Bages 10 minutter (alt efter størrelse) ved 250°

Og efterfølgende 10 minutter ved 180°, eller til brødet lyder ”hult” når man banker det på bunden, og føles lettere.

 

SNYDER: Denne dej behøver ikke at koldhæve!

Efter alle ingredienserne er rørt sammen, skal de stilles til hævning i 2 timer.

Formes og have yderligere 2 timer alt efter størrelse, og følg derefter bageanvisningerne.

Skriv et svar

