Familiens pokkers go’e Pizza.

Familiens pokkers go’e Pizza.

Forord (vrøvl og mundblær)

Hermed en NO B.S. opskrift på en pizzabund der virker!
Når man har læst denne simple opskrift, så kan man undre sig over at en brød-blog gider at ”klistre” noget så fjalet som en pizzaopskrift op på sin side…. Men.. Jeg har ædt mig igennem mangen en luftig, slatten og smagsløgs husmor-pizza igennem min tid, og hvis jeg kan spare jer for denne ubehagelig oplevelse, så er det da et forsøg værd. Skal siges at både Kristina og jeg gerne tager imod tak og drikkelige blomster for denne opskrift på en knasende sprød bund, der får en til at føle sig som en professionel pizza-trold.

OBS: Hav din sovs færdig, fyld klar og ovn tændt (225°), før du går i krig med dejen, da denne ikke skal hæve før bagning.

Skal bruges : (til 1 standart størrelses bradepande)
25g gær
2 dl lunkent/fingervarmt vand
7g salt
350 g hvedemel (prøv evt. med 200g hvedemel, 100g durum, 50g rugmel)
1 spsk god olivenolie.

  • How to / Så’en gør du.
    • Gæret røres ud i vandet
    • Tilsæt resten af ingredienserne, og ælt dejen til den er smidig (”smidig” er mundævl for at dejen er samlet, og du kan trække let i den, uden den går i stykker)
    • Tril dejen ud til en lille pølse, hvilket gør den nemmere at rulle ud til at passe en bradepandeform.
    • Rul dejen ud på et meldrysset bord, så den passer til bradepanden. Et lille tip – hvis dejen trækker sig sammen når man er begyndt med udrulningen, så lad den stå 3 min. Så massen får lov til at slappe af, og så keep on rolling
    • Når dejen er rullet ud placeres den på bradepanden, evt. ved hjælp af kagerullen (se billede)

  • Påfør det ønskede fyld, og pizzaen bages derefter i ca.10-15 min. Eller til at kanterne på din pizza er gyldne (Har samme farve, som lys pålægschokolade)
    • Spises med det samme, og kan evt. drysses med rucola-salat, frisk revet parmesanost, og en rigtig god olivenolie.

Blærerøven siger: Jeg kan fra start til slut (inkl. tomatsovs), have en pizza klar på 35 min. Hvilket gør at der ikke er nogen undskyldning (NEJ, heller ikke tømmermænd!), for ikke at gå i krig med din egen hjemmelavede pizza.

Fyld: Jeg bruger ofte kun parmaskinke som kødfyld, og nøjes med et tyndt lag tomatsovs, så min bund ikke bliver slatten. Opskriften på denne kan findes under “Tilbehør til brød”

One comment

  1. […] Resten af opskriften til hvordan man laver denne form for pizza finder du under Familiens pokkers go’e Pizza. Share this:TwitterFacebookLike this:LikeBe the first to like […]

Skriv et svar

