Emmelie-brød

Emmelie-brød

Forord (vrøvl og mundblær)

Dette brød er blevet til pga. min datter på 3 års ønske om at få en mindre sprød skorpe på vores daglige brød. Og hvad hun ønsker skal hun få!

Jeg ville lave et brød som havde ciabattabrødets tynde skorpe, og filonebrødet’s kerne, og kom derefter frem til denne opskrift.

Let sprød skorpe, silkeblød krumme, fleksibel ved udskæring, og masser af smag.. Mums filli babba (ja, det skrev jeg?!?)

Og så skal det da lige nævnes, at min datter kun ville have skorpen til aftensmaden, og lod indmaden ligge på tallerkenen. SUCCES!!

Skal bruges:

100g surdej

10g gær

7 dl. Lunkent vand

1 stk. knald gult æg fra en glaj’ høne!

400g durum mel

600g hvedemel

2 spsk. God koldpresset rapsolie (giver en fed farve)

22g groft salt

Mel til formning af dej

How to:

  • Alle ingredienser (-salt og olie) æltes sammen i rørekedel ved mellem hastighed i 5 min.
  • Maskinen slukkes og dejen ”trækker” i 15-20 min.
  • Salt og olie tilsættes og æltes ved 80% hastighed i 8 min.
  • Dejen hældes over i en skål, der filmes stramt/tæt og skal nu have i 3 timer, mens man vender dejen 3-5 gange under vejs. (hvordan man vender dejen, kan ses på den vedhæftede dogmefilm..ikke perfekt men i får ideen) http://www.youtube.com/watch?v=4S_N4GzqFtU
  • Dejen vendes ud på bordet der er drysset godt til med mel og formes til 3 store brød af ca. 535g stykket. (husk at lave en tæt lukning i bunden af brødet, evt se vedhæftede fil under ”Basisbrødet”!)
  • Brødene drysses med durummel og efterhæver i 1 ½ time eller til brødet har opnået dobbelt størrelse. Obs: husk at tænde ovnen på 250 ° 15 min før bagning)
  • Brødene bages nu ved 250° i 5-10 min. eller til let ”gyldne”, hvorefter temperaturen skrues ned til 180° og bages videre i ca. 15-20 min.  (husk at åbne lågen i ovnen ved nedkølning til 180°, da det tager lidt tid for en ovn at køle ned ellers)
  • Lad brødet trække på en rist et køligt sted i ca.15-20 min før du sætter tænderne i det.

Bonus info: Jeg nøjes med at sætte op til 2 brød, og gemme resten af dejen i køleskabet til dagen efter, så jeg kan bage friske morgenboller.

Morgenboller:

Tænd ovnen på 250°

Vend forsigtigt dejen ud på et mel-dryssset bord.

Skær dejen ud med en dejpalet i ønskede størrelser, (6-8 er go’ fin’) og læg dem forsigtigt over på en bradepande.

Brødet kommes nu i ovn, og bages ca. 5-10 min og BUM, så er der morgenboller.

Skriv et svar

