Udgård Mjødbrød

Udgård Mjødbrød!

 

Forord (vrøvl og mundblær)

For noget tid siden var jeg til vikingetræf i Jelling, og stødte i denne sammenhæng (og helt tilfældigt vel og mærket!) på en herlig Mjød lavet af Udgaards Bryghus.

Og som en hver brødtosse med respekt for sig selv, så tænkte man… Det laver jeg sku lige et brød af!

Det blev et dejligt sødligt brød, der pga. et rigtigt godt bryg fra www.udgaards-bryghus.dk stadig beholdte smagen af mjød. Lad mig sige – MJØD ER DET NYE SORT! Og tror sku Odin og alle de andre gale krigere ville være tilfredse med dette brød..

Skal bruges: (Til 2 store brød eller 16 boller)

2 dl. Lunkent vand

1 ½ dl mørk surdej – lys kan også bruges

2 dl mjød

600g hvedemel

150g rugmel

16g groft salt

OBS: Regner med at det er en selvfølge at man har passet og plejet sin surdej (”svinet”), da der ikke forekommer gær i opskriften.

How to:

  • Alle ingredienser (-salt og olie) æltes sammen i rørekedel ved mellem hastighed i 5 min.
  • Maskinen slukkes og dejen ”trækker” i 15-20 min.
  • Salt og olie tilsættes og æltes ved 80% hastighed i 8 min.
  • Dejen hældes over i en skål, der filmes stramt/tæt og skal nu hæve i 3 timer.
  • Dejen vendes ud på bordet der er drysset godt til med mel og til 2 store brød. (husk at lave en tæt lukning i bunden af brødet, evt. se vedhæftede fil under ”Basisbrødet”!)
  • Brødene drysses med durummel og efterhæver i 1 ½ time eller til brødet har opnået dobbelt størrelse. Obs: husk at tænde ovnen på 250 ° 15 min før bagning)
  • Brødene bages nu ved 250° i 5-10 min. eller til let ”gyldent” (må sku også gerne være lidt brændt på toppen), hvorefter temperaturen skrues ned til 180° og bages videre i ca. 15-20 min. (husk at åbne lågen i ovnen ved nedkølning til 180°, da det tager lidt tid for en ovn at køle ned ellers)
  • Lad brødet trække på en rist et køligt sted i ca.15-20 min før du sætter tænderne i det.

Bonus info: Jeg satte op til 1 brød, og gemte resten af dejen i køleskabet til dagen efter, så jeg fik friske morgenboller, med ekstra god dansk honning på.

Morgenboller:

Tænd ovnen på 250°

Vend forsigtigt dejen ud på et meldryssset bord.

Skær dejen ud med en dejpalet i ønskede størrelser, (6-8 er go’ fin’) og læg dem forsigtigt over på en bradepande.

Brødet kommes nu i ovn, og bages ca. 5-10 min og BUM, så er der morgenboller.

Skriv et svar

