100 % surdejsbrød

100% surdejsbrød med hæve garanti (nu med film!)

Forord (vrøvl og mundblær)

Før man kan gå skal man lære at kravle, så derfor har jeg lavet denne opskrift samt en brød/dogme-film.  Selvom jeg bryster mig af, at mine opskrifter er 100%, så bevæger vi os ind på et gråt område, når vi snakker 100% surdejs-brød. Sagen er den at, det skal ligge i fingrene, og der kan være forskel på meltyper(Hvede VS Hvede og deres bageevne), rumtemperatur der har relevans når man taler om hævning og selvfølgelig hævetid på den færdige dej.

Når det så er sagt så føler jeg, at jeg har fået bygget en opskrift der sparker ”mås”, og forhåbentligt giver bageglæde i stedet for at ødelægge gejsten.

Filmen:

It is, what it is! Og jeg gider ikke at høre noget om kameraføring og evt. mundævl af jeres undertegnende. (og der stod punktum!) Det kan godt ske at den ikke er professionel, men jeg har været igennem mangen en ”Professionel” udseende opskrift/video der ikke havde hold i virkeligheden, men det har denne. Og dét med barnesnak, larm og håndholdt kamera.

Nu er det gjort, og jeg forventer en stor tak fra jer der har ønsket denne;0=)

http://www.youtube.com/watch?v=ts026jTGPi4 (Se også de andre film på Youtube.com under Brødfabrikken)

Surdej:

Jeg forventer at i har mod på at lave, eller allerede har en god surdej kørende.

Hvis i skal have lavet et ny en af slagsen, så kan i evt. følge linket under Surdej aka Svinet.

Har du allerede en kørende, men er ikke sikker  om der er fuld gang i ”Banditterne”/bakterierne, så kan du gøre følgende dagen før du går i gang med brødprojektet:

  • Tag 2 store spiseskefulde af din surdej og vend den sammen med 200g hvedemel og 350g vand i en stor glasskål.
  • Når massen er glat og uden klumper, så dækkes skålen med film og skal nu trække i min. 12 timer på køkkenbordet (da det ville være fjollet at gemme den under hovedpuden)

Massen skulle nu gerne være luftig, let grødagtig og dufte af daggammel øl.

OBS: denne metode kan også benyttes, hvis man generelt er i tvivl om der stadig er liv nok i dit ”Svin”/surdejen.

Værktøj

  • 1 evt. 2 hævekurve (kan købes på nettet til små 68 kr.)
  • 1 god dejskraber
  • En forstøver (gerne i pink!)
  • En stor skål til dejmassen, så man ikke sviner mere end højest nødvendigt.
  • Plads i køleskabet

Skal bruges

1kg økologisk hvedemel fra Kornkammeret (så er du sikker på opskriften virker)

200g surdej

700g lunkent vand (fingervarmt)

20 – 22g salt (det er en smagssag)

How to: (Brug hænderne, og prøv engang at nyde det)

 

Step 1

  • Rør surdejen ud i det lunkne vand.
  • Tilsæt mel og bliv ved med at ælte, mose, mase ind til massen er uden klumper (Tager ca. 3 min.)
  • Tildæk dejen og lad den hvile minimum 30 min. Men skulle der gå 1 time, så er det møj fin.
  • Når dejen har hvilet så drysses saltet jævnt ud over massen, og den æltes/trækkes som vist på filmen. (Fra kl. 12 og ind til midten, og videre uret rundt) og trækker nu videre 1 time.
  • Æltemetode gentages og dejen trækker yderligere 1 time.
  • Æltemetoden gentages endnu engang og trækker yderligere 1 time.

Step 2

  • Massen vendes nu ud på et meldrysset bord, og formes til 2 store brød af ca. 925g.
  • Brødene placeres nu i  meldryssede hævekurve (godt med mel, så de slipper!!)
  • Kurvene dækkes til med et stykke stof, eller som nævnt i filmen en stof-ble. Man kan også bruge en stor frysepose..
  • Nu skal brødene bare stå og hygge sig i køleskabet natten over, hvilket vil sige min.12 timer eller 16-20 timer hvis man kan vente.

Bonus info: Har man ikke nogen hævekurv, så kan man komme et rent viskestykke i en skål, drysse denne med mel og bum! Så har du en billig hævekurv på økonomiklassen.

Step 3

  • Kom ud af sengen, og skru ovnen op på 250°- ikke varmluft.
  • Vend forsigtigt brødmassen ud på en bageplade, rids brød og skynd dig at komme dem i ovnen.. (stress!!)
  • Brødene bages nu i ca.22-26 min, og brødene er færdige når de føles lette, og lyder hule når man banker dem let på bunden.
  • Brødene trækker nu 15 min. før man sætter tænderne i hvad der forhåbentligt er det bedste brød du nogensinde har smagt.

Ekstra info ved bagning:

  • Når man bager ved høje grader, så er det vigtigt at have is i maven, og lade brødet blive let brændt på toppen (der blev sagt let!)
  • Vær ikke bange for at brødmassen flyder lidt ud når det får den første varme fra ovnen. Den skal nok hæve op og blive rund og lækker.
  • Skorpen skal virke stenhård lige når du tager den ud af ovnen. Den skal nok blive blød/sprød på den fede måde, efter den har trukket.

Tillykke! Du kan nu bage 100% surdejsbrød! Og hvis det ikke gik til held, så prøv igen.. igen og igen….

Skriv endelig hvis i har spørgsmål, og så skal jeg nok give førstehjælp..

Skriv et svar

