Trøffelcremen

Trøffelcremen

 

Forord (vrøvl og mundblær)

Okay, okay, så får i den.. TRØFFELCREMEN!!

Denne hmmm.. lad os kalde det ”masse”, er ideel som overtræk til kager af en hver art. Den er faktisk så lækker, at man kan forme den til kugler, rulle dem i revet chokolade og ZAHZAM! Så er der petit four til cognacen.

Opskriften til ”Trøffelcremen”, opstod ved at, en fantastisk kok, ved navn Casper, der lige som jeg selv hader spild i køkkenet, viste mig at man kunne bruge de kanter man skære af på kagen til at lave en kagecreme. Den tog jeg til mig (læs: stjal jeg!), og tryllede sammen med opskrifter fra England, Cafe Faust og sund fornuft.

Jeg undskylder på forhånd, da denne opskrift kan give ekstra umpfh på sidebenene, og store smil på munden…

Skal bruges: :Til 1 bradepande eller 1 ½ rund kageform 23 cm.:

Værktøj: Paletkniv – elpisker – dejskraber – skål

150g usaltet smør (ved stuetemperatur, og ikke smeltet!)

200g flormelis

300g  flødeost (jeg bruger philadelphia)

120g kakaopulver

3 spsk abrikosmarmelade.

1 tsk Romessens

50 ml koldt vand – :Evt. mere, alt efter hvor mange kagerester du kommer i:

Alle kagerester (ikke gamle kagerester og ikke for hårde skorper!)

How to:

  • Pisk flormelis ud i smørret, så det bliver hvidt og luftigt.
  • Tilsæt nu alle andre ingredienser undtagen kagerester, og pisk ind til massen har samlet sig.
  • Bryd kageresterne i mindre stykker og tilfør dem massen.
  • Pisk nu massen igen, igen og vær ikke nervøs for at den øjensynligt ikke vil samle sig ved første øjekast, og virker grynet og mudderagtig. Tro på SIMONEN, og pisk ½ min. længere, og man vil se at massen samler sig til en lind masse.
  • Smag til med syre, sukker og kakao efter ønske.

Bonus info 1: Hvis man har glemt at temperere smørret så kan det med fordel rives på den grove side af et rivejern.

 

Bonus info 2: Denne masse er i modsætning til mange andre cremer og glasur egnet til frost, så lave endelig rigeligt! Dette gør også, at man faktisk både kan lave en chokoladekage (evt. kakaokagen på bloggen) med trøffelcreme der kan komme i fryseren, og ligge en på lur til en ynglings-gæst der kommer på uanmeldt besøg.

Skriv et svar

