Willy’s Sødmælksfranskbrød

IMG_0056Willy’s Sødmælksfranskbrød

(Bygget på gær og surdej… Selvfølgelig)

 

Forord (vrøvl og mundblær)

Jeg har taget det klassiske formfranskbrød/sødmælksfranskbrød, og lavet en opskrift som jeg tror at den oprindeligt har set ud. Eller i bedste fald smagt og mættet.

Vi brokker os over at bageren lader os betale for luft, men så må man jo bage det selv, eller give bagerne prisen for det arbejde de udfører.. (ups, var han lige en bitter mand der??)

Gider ikke at gå i detaljer, vil bare sige at jeg har opkaldt dette brød som en hyldest til min afdøde Oldefar Willy Simonsen, der var konditor af guds nåde..

OBS: Dette brød skal æltes i hånden i respekt for det gamle håndværk!

Skal bruges:

2 franskbrøds/rugbrødsforme.

1 kg Hvedemel

450g Sødmælk (ja, fra en Ø-ko!)

5g gær

200g surdej (gerne tyk i konsistensen)

2 æg (knald gule fra dejlige ø-kylling) – og ja, det var sjovt!

22g salt. (billig groft salt!)

2 spsk.  Rapsolie

Smør til ”smørning” af brødform

How to:

Dag 1:

  • Varm mælken op i gryde til denne er stue varm/fingervarm eller små 40°. (hvis den er for varm dræber man gærcellerne.
  • Hæld mælken over i en dejskål og tilsæt surdej samt  gær, og rør rundt til gæret er opløst i væsken.
  • Tilsæt (-olie og salt!) alle øvrige ingredienser og ælt massen sammen med håndkraft til den er helt samlet og uden klumper.
  • Kom et klæde over dejen og stil den et lunt sted i 1 time, evt. i en ovn der er forvarmet ved 50°.IMG_0785
  • Nu tilsættes salt og olie, og dejen æltes godt igennem i min 5 min, mens man fløjter (:Der bor en bager:).
  • Dejen deles nu i 2 lige store dele, formes runde med en enkelt tæt ”lukning” (se billede)’
  • De 2 deje pladsers nu i de to forsmurte forme, kommes i to store fryseposer, og stilles på køl til dagen efter eller min 12 timer

Dag 2:

  • Brødene tages fra køl og stilles et lunt sted i ca. 30 min. eller til dejen føles lun på toppen. (husk at tænde oven ved 210° 10 min før bagning)
  • Brødet pensles med vand før bagning, og drysses evt. med birkes, og bages nu i ca.30-35 min.
  • Når brødet er bagt færdigt stilles det på en rist til afkøling. Men ikke helt kold!! Brødet fortjener at være lunt, så det tykke lag Lurpakken smør man påfører smelter blidt på den dejlige krumme..

IMG_0762

Bonus info1:Man kan også lave rundstyk-lignende boller af denne dej, men kræver at de får en efterhævning efter bollerne er blevet formet på ca. 1 time.

Bonus info2:  Man kan udfordre sig selv i hvor længe man tør lade brødet hæve. Jo bedre man bliver til at ramme den perfekte hævning, jo luftigere og flottere bliver brødet.

Bonus info3: Brødet kan fryses, men skal tø helt op før genbagning, som man gør ved at vende brødet under rendende vand fra vandhanen, og bage det ved 180° i ca.10 min.

2 kommentarer

  1. Hej!

    Din blog har fanget vores opmærksomhed på grund af kvaliteten af de opskrifter. Vi ville være glade, hvis du ønsker at deltage Findeopskrifter.dk, så vi kunne oprette forbindelse til den.

    Alle opskrifter er en søgemaskine, der samler de bedste norske madlavning og blogs fra internettet.

    Flere hundrede Blogs er allerede registreret her og drage fordel af den trafik, vi sender til deres websteder.

    For at deltage Findeopskrifter.dk, bare gå til http://www.findeopskrifter.dk/kom-med-i-madblogstoppen

    Hav en dejlig dag!

    Med venlig hilsen
    Elin
    Findeopskrifter.dk

  2. Den opskrift må jeg prøve, den ser rigtig god ud!🙂

Skriv et svar

